KULLANICI PANELİ
PLATFORMLAR
TURUNCU MENÜ
TURUNCU LEVYE

God of War İnceleme

PlayStation platformlarına özel oyunlar arasında bir sıralama yapmaya kalkışacak olsak, listenin baş sırasında koyacağımız oyun açısından epey zorlanacağımız aşikar. Bunun nedeni ise, çok fazla adayın yer alıyor olması. God of War ise bunlardan bir tanesidir. Başından beri Santa Monica Studio tarafından geliştirilmiş olan God of War serisi, oyun dünyasının gözünde her daim ‘konsol sattıran oyun’ olarak nitelendirilmiştir. Serinin ilk oyunu, 2005 yılında ve PlayStation 2 için özel olarak geliştirilmişti. Gerçi Sony’nin birinci parti stüdyosu tarafından geliştirildiği için aksinin olması hiç de mümkün değil. Sunduğu aksiyon ve konusunun da mitoloji ile ilgili olması ile adını kısa sürede PlayStation klasiklerinin arasına yazdırdı. Konu olarak ise Kratos isimli kel ve öfkeli bir karakterin hikayesini anlatıyordu. Kratos, Athena tarafından Savaş Tanrısı’nı ve eskiden Kratos’un akıl hocası olup da ailesini ortadan kaldıran Ares’i öldürmesi için görevlendirmişti. Ares ise Athena’ya olan öfkesinden dolayı Atina’yı kuşatınca, Kratos olarak bizler de Savaş Tanrısı’nı sonsuza kadar durdurabilme gücüne sahip olan nesneyi bulmak için yola çıkmıştık, yani Pandora’nın Kutusu’nu. Evet, işte bugünlere kadar gelen God of War maceramız böylece başlamıştı. Bunun sonrasında ise God of War II ve God of War III olmak üzere üç ana oyun ve God of War: Chains of Olympos, God of War: The Ghost of Sparta ve God of War: Ascension olmak üzere üç tane de ara oyunla seri yoluna devam etmişti. God of War III oyunun sonundaki olaydan sonrası ise serinin yoluna nasıl devam edeceği merak konusuydu. Kratos geri dönecek miydi? Dönerse, bu nasıl olacaktı? Oyun dünyasında bu sorular dönüp dolaşırken, Sony cephesinden alınan duyumlara bakılırsa serinin God of War: Ascension sonrasında devam etmeyeceği söylenmişti. Ancak kesin olarak resmi bir duyuru yapılmadığı için, bizler de serinin olası bir devam oyununu beklemeye başlamıştık.

Aradan geçen üç senelik süre zarfında da türlü türlü söylentiler ortaya çıkmıştı. Ne var ki, içlerinden hiçbirisi nihayete erememişti; çünkü, Sony, ortaya çıkan söylentiye tepkisiz kalmıştı. Bu yüzden de, kafadaki soru işaretleri de bir süre daha varlığını korumaya devam etmişti.  Ta ki tarih 14 Haziran 2016 günü TSİ 04:00'ü gösterene kadar… Sony’nin E3 2016 basın konferansının başlaması, salonun yıkılmasına neden olmuştu; çünkü, efsane geri dönmüş, yani God of War duyurulmuştu. İsterseniz o anları bir kez daha yaşayalım.

Evet, God of War işte böyle bir etki yaratmıştı ilk duyurulduğunda… O günün üzerinden ise hemen hemen iki yıl geçmiş ve oyun, 20 Nisan 2018 tarihinde PlayStation 4 için özel olarak satışa sunulmuştu. Peki yeni God of War nasıl olmuş?


Hikaye

Yeni God of War oyunu ile Kratos ağabeyimizin hayatında hikaye anlamında yepyeni bir sayfa açılmıştı. Peki nedir bu yeni sayfadan kastım? God of War III, 2005 yılında çıkmış olan God of War ile başlayan macerayı noktalayan bir oyun olmuştu. Yeni God of War oyunu ise bunu resmiyete kavuşturmuş oldu. Artık Yunan mitolojisi şimdilik geride kalmıştı. Artık önümüzde İskandinav mitolojisi ve İskandinav tanrıları var. Bir diğer deyişle, bu oyunu anlayabilmek için serinin önceki oyunlarını oynamanıza gerek yok. Ancak bu demek değildir ki Kratos ağabeyimizin geçmişi geride bırakıldı. Hayır, God of War III ile God of War arasında nelerin olduğu daha sonra anlatılacak. En azından Santa Monica Studio böyle söylüyor. Bu yeni oyunda ise tamamıyla yeni bir hikaye başlıyor.

Hayatında yeni bir sayfa açmış olan Kratos, artık bir aile babası olarak karşımıza çıkıyor. Zaten bunu ilk fragmanla birlikte görmeye başlamıştık. Ne var ki, tam huzuru bulmuşken eşi Faye’i talihsiz bir şekilde kaybeden Kratos, eşinin ölümünden önce dilediği dileklerden bir tanesini gerçekleştirmek için oğlu Atreus ile yola çıkıyor. Ama ufak bir sorunumuz var ki, o da Kratos’un herhangi bir babalık deneyimi olmaması. Bu nedenle de oğlu Atreus ile ilişkileri biraz kopuk olarak ilerliyor diyebilirim. Bu noktada, Kratos ile Atreus arasındaki iletişimin, The Last of Us oyunundaki Joel ile Ellie karakterlerinin arasındaki iletişimin başlangıç seviyesini örnek olarak gösterebilirim. Ama bunun oyunun geneline yayıldığını düşünün; çünkü, Kratos, genelinde Atreus’un yaptığı yorumlara veya sorduğu sorulara neredeyse bir cümleyi aşmayan kısa ve öz cevaplar veriyor. Bazen bir hayli öz olabiliyor ama… Yani bazen “Kratos, cevap vermekten korkma… O senin oğlun.” dediğimi hatırlıyorum. Ancak bu durum tabii ki oyunun ilerleyen zamanlarında geliştiğini ve Kratos’un artık yavaş yavaş daha yumuşak kalpli bir yapıya bürünmeye başladığını görebiliyorsunuz. Yani artık eski oyunlardaki gibi öfkeden kuduran bir Kratos’u büyük ölçüde göremeyeceğinizi söyleyeyim.

Öte yandan, Cory Barlog, bu oyun sonrasında beş oyunun daha geleceğini söylemişti. Bu oyunun, temel atma oyunu olacağı ve sonrasında gelecek olan oyunlar ile de bu temelin üzerine çıkılacağı için, temelin iyi atılmış olması lazım. Santa Monica Studio ise bizleri kesinlikle hayal kırıklığına uğratmıyor. İskandinav mitolojisi yer yer yapılan anlatımlar ile bizlere çok iyi bir şekilde aktarılıyor. Yani God of War oyununu tam anlamıyla bir tur otobüsü olarak düşünebilirsiniz. Tek yapmanız gereken ise etrafınıza iyi odaklanıp, detayları kaçırmamaya çalışmak olacak; çünkü, detayların çok iyi bir şekilde oyuna yerleştirildiğini söylemek gerek. Geliştirici stüdyo, bu konuda yine muazzam bir iş çıkartmış diyebilirim.


Oynanış

E3 2016 fuarındaki duyuru sırasında dikkatimizi en çok çeken noktalardan bir tanesi ise tabii ki oynanış oldu. Özellikle de kamera açısı ile… Serinin önceki oyunları, bildiğiniz gibi uzak bir kamera açısından oynanıyordu. Belli başlı aksiyon sahnelerinde ise, kamera doğrudan Kratos’a odaklanıyor ve o vahşet anını en ince ayrıntısına kadar görebiliyorduk. Yeni oyunda ise üçüncü kişi bakış açısına geçiş yapılmış. Ancak bunun eksi bir puan olduğu pek söylenemez; çünkü, yeni oyunun planlanması aşamasında, Santa Monica Studio, serinin özünden uzaklaşmadan yeni oyuna geçiş yapmayı hedeflemiş. Her ne kadar kamera açısı ilk başta farklı bir hissiyat oluşturuyor olsa da, neticede oynadığımız oyun yine bir God of War oyunu ve karakterimiz ise Kratos ağabeyimiz. Ancak bir çocuğun sorumluluğunu üstüne almış olan bir Kratos’u yönetiyoruz. Peki bu bir eksi midir? Atreus biz ayak bağı oluyor mu? Hayır… Hatta oyunu biraz daha eğlenceli bir hale getirebiliyor; çünkü, Kratos Atreus’u savaşlardan uzak tutmak yerine bir savaşçı olarak yetiştirmeye çalıştığı için, savaşlar da tabii ki buna paralel olarak gerçekleşiyor. Bu noktada, oyunda çok çeşitli düşmanlarımızın olduğunu söylemeliyim. Kimi düşmanlar Kratos’un başa çıkabileceği seviyedeyken, kimi düşmanlarla ise Atreus rahatlıkla başa çıkabiliyor. Bunun yanı sıra, düşmanlarımızı kooperatif bir çalışma ile saf dışı bırakmamız da mümkün olabilir, ki bu da savaşları oldukça keyifli hale getiren etkenlerden bir tanesi. Santa Monica Studio’nun aradaki dengeyi iyi kurduğunu söylemek gerek.

Oynanış ile ilgili olarak değineceğim bir diğer nokta ise baltamız, Leviathan; çünkü, oyundaki en büyük yeniliklerden bir tanesi de bu silah oldu. God of War oyununun belirli bir noktasına kadar sadece bu silahı kullanıyorsunuz. Bir diğer deyişle, serinin önceki oyunlarındaki gibi silah çeşitliliği pek fazla yok. Hatta hiç yok demek daha doğru olur. Gerçi senaryonun ilerleyen yerlerinde yeni bir silah daha alıyorsunuz, ama neticede kullanacağınız silah çeşitliliği ikiye çıkıyor. Eğer serinin eski oyunlarındaki gibi size verilen tüm silahları dönüşümlü olarak kullanmayı seven bir oyuncuysanız, o zaman bu noktada God of War sizlerden eksi bir puan alacaktır. Ama tek bir silahla ilerlemeyi veya verilen her yeni silahı bir defa kullanıp da yine ilk silaha geri dönmeyi tercih ediyorsanız, o zamanda da herhangi bir problem yaşamayacağınızı söyleyebilirim. Balta kullanımı cidden çok iyi ve vuruş hissiyatı da inanılmaz bir haz veriyor. Kendinizi bir an kasap dükkanında et kesen bir kasap olarak hayal edip, sanki yarınlar yokmuş gibi "On beş kişiye saldırdım!" moduna girerek, kendinizi düşmanlara girişirken bulduğunuz anlar olacaktır. Ancak baltamızın önümüze gelenin kafasını yarmak dışında bulmaca çözmek için de en büyük yardımcımız oluyor. Bir diğer deyişle, çok amaçlı çakı gibi çok amaçlı bir baltamız var.

Bir diğer nokta ise, gelişim sisteminde köklü bir değişikliğe gidilmiş olması. Serinin önceki oyunlarında olduğu gibi, ama bu defa etraftan bulduğumuz kaynaklar ile yine silahlarımızı geliştirebiliyoruz. Ancak bu defa, geliştirme sistemi biraz daha farklı olmuş. Öyle ki, Menzilli Çatışma ve Yakın Çatışma olmak üzere iki ayrı kategori ile karşı karşıyayız ve topladığımız deneyim puanları ile uygun geliştirmeleri yapabiliyoruz. Aynı şekilde Muhafız Kalkanı’mız için de Kalkanlı Çatışma ve Öfke Çatışması adları altında iki ayrı kategori bizleri bekliyor. Bunların haricinde, Atreus’un silahı için de Büyülü Çatışma ve Uzman Çatışma kategorileri altında geliştirme yapabilmek mümkün oluyor. Bu sayede, oğlumuz ile daha çetrefilli çatışmalara balıklama dalabilir hale geliyoruz. Bunların dışında, etrafta bulduğumuz sandıklardan çıkan ganimetler ile Kratos için geliştirmeler yapabiliyoruz. Bu ganimetlerin, değerliliği son dönemdeki çoğu oyunda karşımıza çıkan ve renklerle birbirinden ayrılıyor. Mesela yeşil renkli olanlar Ender olarak sınıflandırılırken, mor renk olanlar ise Efsanevi oluyorlar. Bu sayede,oynayış stilimize göre bir saldırgan, kuvvetli veya savunma yönü gelişmiş bir Kratos ortaya çıkartmamız mümkün oluyor.

Serinin önceki oyunlarında olduğu gibi yine sağlık çubuğumuzu uzatmamız mümkün ve bunu, oyunun üzerine kurulu olduğu İskandinav mitolojisine uygun olarak Iðunn Elması ile hallediyoruz. Oyunun genelinde bu elmalardan dokuz adet var ve her üç tanede, sağlık çubuğumuz belirli bir ölçüde uzuyor. Buna ek olarak, Kan Likörü Boynuzu ile de öfke çubuğumuzu aynı şekilde uzatabiliyoruz.


Görsellik

Playstation 4, sunduğu teknoloji ile oldukça üst düzey bir performans sağlıyordu. Ancak donanımının değiştirilebilir olmaması ve teknolojinin de hızlı ilerlemesi nedeniyle artık teknik açıdan geride kalmış olması görmezden gelinemeyecek bir gerçek olarak karşımıza duruyor. Ancak buna rağmen, son dönemde çıkan kendisine has oyunlardaki görsellik ile bizleri hayrete düşürdüğü de bir başka gerçek diyebiliriz. God of War bu geleneği bozmuyor. Kullanılan yeni grafik motoru sayesinde etrafımızda gördüğümüz fantastik dünya hiç olmadığı kadar gerçeğe yakın görünüyor. Eğer oynanış kadar etrafta gezinmeyi ve sağı solu incelemeyi seviyorsanız, kaplamaların, ışıklandırmaların ve ışık huzmelerinin kalitesi ile kendinizi ‘gerçekten oradaymış’ gibi hissediyorsunuz. Etrafınızdaki her şey inanılmaz bir şekilde detaylı tasarlanmış.


Son Karar

Serinin bu yeni oyunu ile bir kabuk değişimine gittiği bariz bir şekilde ortada… Peki bu değişim olmuş mu? Serinin özünün başarıyla korunmuş olması ve yapılan değişikliklerin de buna ilaveten yapıldığını düşünecek olursak, büyük ölçüde yerinde olmuş diyebiliriz. Ancak yine de tek bir silah kullanmayı sevmeyen ve eski oyunlardaki gibi Blade of Chaos / Blade of Exile ile sürüsüne bereket düşmanın arasına dalıp da neredeyse kan banyosu yaptığımız eski oynanışı seviyorsanız, bu iki noktada birazcık canınız sıkılabilir, ama biraz geriye çekilip de resmin geneline baktığınız zaman, Cory Barlog önderliğinde Santa Monica Studio tarafından ortaya çıkartılan God of War oyununun her PlayStation 4 sahibinin oynaması gerektiğini düşünüyoruz. Öte yandan, Türkçe dil desteği ile oyunu anlayarak oynamanın verdiği zevk cabası.

Yorumlar

OYUNUN ARTI YÖNLERİ

  • Muazzam görsellik
  • Hikaye
  • Vuruş hissiyatı
  • Gaza getirici müzikler

OYUNUN EKSİ YÖNLERİ

  • Tek silah kullanımı
inceleme puanı
9.8
  • Grafik: 10.0/10
  • Ses / Müzik: 10.0/10
  • Hikaye / Atmosfer: 9.5/10
  • Oynanabilirlik: 9.5/10
kullanıcı puanı

1 KULLANICININ OYU

10.0
  • Puan verebilmek için giriş yapmalısınız.